28 Şubat 2007 Çarşamba

Dekan(at)lar Öğretisi

DEKAN(AT)LAR ÖĞRETİSİ


Dekanlar ya da dekanatlar öğretisi, MÖ 3000 yılına kadar uzanan ve Mısırlılar tarafından geliştirilmiş olan çok eski bir sistemdir ve köken olarak siderik doğaya sahiptir.

Mısırlıların bir haftası 10 günden oluşuyordu ve buna uygun olarak ta, hangi yıldızların ya da yıldız gruplarının bu 10´ar günlük zaman aralıklarında tekrardan Güneş´ten önce doğduklarını gözlemlemek amacıyla dekanatlar oluşturulmuştu. Dolayısıyla bir Güneş yılı da 36 ayrı birime (+ Epagomene denilen 5 artık gün) ayrılmıştı. Bu yıldızların birbiri ardına doğuşları gecenin saatlerini gösterirdi ki her 10 günde yeni bir dekanat yıldızı, gece saatlerinin sonuncusuna karşılık gelirdi. Her bir dekanat ta çeşitli tanrılar tarafından sembolize edilirdi.

Mısır dekanatları çok sonraları ekliptiğe uyarlandı; 10˚lik her bir kesit genel olarak dekanat ve haftanın 10 günü de topluca dekan olarak adlandırıldı. Sonrasında ise Babil geleneğine uygun olarak her bir dekana, dekanın yüzü (Lat. Facies, Yun. Prosopa) olarak tanımlanan bir planet verildi.

Dekanat öğretisine ilişkin olarak elde 3 ayrı versiyon bulunmaktadır. Bunlardan ilki Hint kaynaklıdır ve günümüzde de batı astrolojisinde kullanım bulmuştur. Buna göre her bir dekanata, ait olduğu üçlemenin her bir burcunun yöneticisi verilir: Örneğin Koç burcunda, ateş üçlemesinin birinci burcu Koç nedeniyle ilk 10˚yi Mars alır, ikinci ve üçüncü olarak ta Güneş ve Jüpiter gelirler.

İkinci bir versiyon da Manilius tarafından aktarılmış olanıdır. Buna göre her 10˚de, burçların birbirlerini izleme sırası önem taşır: Koç´un ilk dekanatı Koç, ikincisi Boğa, üçüncüsü İkizler ve Boğa´nın ilki Yengeç…vs.

Bu yazıda işlenecek olan dekanatlar öğretisi ise Mısır-Kalde kaynaklıdır. Dekanatlar tek başına bir belirleyiciliğe sahip değildir ve bu nedenle de klasik Arap astrolojisi geleneğinde kendilerine 1 asalet derecesi verilir.

Bu noktada, dekanatların anlamlarına ilişkin olarak Ali Ben Ragel ve İbni Ezra´dan bir tablo sunmak istiyoruz. Aslında dekanat öğretisinin bu anlamda yükselen burçla direkt ilgisi var. Ali Ben Ragel´in açıklamaları genel olarak dekanat yöneticilerine dayanırken İbn Ezra´nınkiler sanki daha farklı bir kökten kaynaklanıyormuş gibi görünüyor.

Listedeki dekanat isimleri de Tebli Hephaestion´a ve Firmicus Maternus´a aitler. Bunlar arasından özellikle İbn Ezra´nın verdiği açıklamaları kontrol ettik ve doğruluk derecesini tartma imkanı bulduk. Bu veriler birçok yükselenle tam olarak uyuşmaktadır. Dolayısıyla sizlerin de bunu denemesini salık veriyoruz. Ek olarak, verilen bilgilere göre de yükselen burç derecesini düzeltme imkanına sahip olunabilir. Buradaki bilgiler, her bir burcun ilk, orta ve son 10˚lik kısımlarına dair açıklamaları sunmaktadır. Son olarak, yazılanların Türkçesini de ana metine zarar vermemek açısından çok akıcı kullanmak istemedim.


KOÇ BURCU


(0˚ - 10˚)
Chontare – Senator
Mars

Ali Ben Ragel: Düşmanlık (ya da savaş), güç, yüksek cesaret ve utanmazlık (ya da yüzsüzlük).

İbn Ezra: Kızıl saçlı, dar bir mide ve vücutta az et; sol ayakta ve sol dirsekte (sol bilekte) bir ben; birçok arkadaşı olacak ve kötüyü hiçe sayacak (ya da hor görecek, aşağı görecek).


(10˚ - 20˚)
Chontachre – Senacher
Güneş

Ali Ben Ragel: Soyluluk, krallık, güç ve itibar (ya da prestij, şan).

İbn Ezra: Koyu, güzel bir biçim ve kendine has vücut; kolay kızacak ve kızgınlığını kontrol altına alamayacak; yüksek prensiplerini kusursuz bir akıl ve eğitimle kombine edecek; sayısız düşmanları olacak.


(20˚ - 30˚)
Siket – Sentacher
Venüs

Ali Ben Ragel: Dişilik, ince (kadınsı) davranışlar, yumuşaklık, topluluk oyunları ve temizlik (temizleme).

İbn Ezra: Kızıl ve safran renginde olacak ve insanlardan izole olacak.


BOĞA BURCU




(0˚ - 10˚)
Chou – Sua
Merkür


Ali Ben Ragel: Toprağı sürmek ve tohum ekmek, inşa etmek ve halklandırmak, öğreti ve bilgelik, toprağı ölçmek (Alm. Landbemessung).

İbn Ezra: Kısa vücut, büyük gözler, kalın dudaklar, ensede ve üreme organlarında bir ben; asil (ya da cömert) bir kalbi ve sayısız arkadaşları olacak ve zevkin her türünü tadacak.


(10˚ - 20˚)
Ero – Aryo
Ay

Ali Ben Ragel: Güç, soyluluk ve asalet; şehirleri yağmalamak ve insanlara sorunlar çıkarmak.

İbn Ezra: Yuvarlak kafa, büyük bir mide (karın), güzel gözler ve hoşgörülü, cömert bir ruh; akıllı olacak ve omuzlarında kılllar ile belinde bir beni olacak.


(20˚ - 30˚)
Rombromare – Romanae
Satürn

Ali Ben Ragel: Sefillik (ya da zavallılık), kölelik, yaralar, problemler ve hor görülme (hiçe sayılma).

İbn Ezra: Güzel bir vücut ve baş, sol gözde bir ben; fazla çalışma sebebiyle dertli olacak ve kadınlardan yana şansı olmayacak.


İKİZLER BURCU


(0˚ - 10˚)
Thosolk – Thesogar
Jüpiter

Ali Ben Ragel: Yazı (ya da makale, parça yazılar), hesaplama (matematiksel anlamda), değiş tokuş, kazanç (ya da kazanım) getirmeyen bilgi.

İbn Ezra: Vücudu, gözleri ve saçları iyi görünüşlü olacak; çenede bir beni olacak; tam anlamıyla keskin bir kavrayış yeteneğine sahip olacak ve hiddetli (öfkeli) olmayacak; fazla çalışma sebebiyle eziyet çekecek ve kadınlarla şanssız (ya da mutsuz) olacak.


(10˚ - 20˚)
Uare – Ver
Mars

Ali Ben Ragel: Acelecilik, zorluklar, şanssız arayış ve aşırı acelecilik yüzünden ayıplanma.

İbn Ezra: Kısa vücutlu ve koyu olacak; dirseğinin altında siyah bir ben; konuşması hoş olacak; iyi yetişmiş ve kültürlü olacak; soylu olacak ve krallarla ilişkisi olacak (arkadaşlık edecek).


(20˚ - 30˚)
Phouori – Tepis
Güneş

Ali Ben Ragel: Unutkanlık, küçümseme (az değer verme), oyunlar, alay (etme), aylaklık (işe yaramazlık).

İbn Ezra: Küçük bir çehre ve küçük gözler; cinsel ilişkiye talebi olan bir erkek olacak; uygun olmayan kelimeler sarfedecek ve ödevlerini yaralayacak.


YENGEÇ BURCU


(0˚ - 10˚)
Sothis – Sothis
Venüs

Ali Ben Ragel: Bolluk (ya da dolgun, üreyen; kadınlarda: tombul; Alm. Üppigkeit), akıllılık, kendisini sevilen yapmak, incelik (muhtemelen kadınsı davranışa sahip olmak) ve merhametlilik.

İbn Ezra: Fiziksel olarak çekici, saçlar ve göz kapakları birbirine yakın; burun kanatları uzun ve omuzlar geniş; dirseğin altında ya da sağ kolda bir ben; iyi bir ruha ve bir çok arkadaşa sahip olacak; kişileri aldatmada eksper olacak.


(10˚ - 20˚)
Sit – Sith
Merkür

Ali Ben Ragel: Zevkler, neşe (sevinç), kadınlar, zenginlik ve bolluk.

İbn Ezra: Kızıl, kısa vücutlu ve sakalsız olacak; gözlerinde koyu bir beni olacak; her canlı tarafından sevilecek.


(20˚ - 30˚)
Chnoumis – Thiumis
Ay

Ali Ben Ragel: Av, kaçakların takibi, birşeylere silahlar, mücadele ve karşıtlık koyarak ulaşmak.

İbn Ezra: Şişman, kısa boylu, kıllı göz kapakları, büyük bir mide ve uzun bir gövde. Güçlü olacak, bazen kalp krizi geçirecek ve kendi suçları altında eziyet çekecek.


ASLAN BURCU


(0˚ - 10˚)
Charchnoumis – Craumonis
Satürn

Ali Ben Ragel: İğrençlikler, kötü işler, ceza çekmek, cüretkarlık ve savsaklık (ya da çapkınlık).

İbn Ezra: Vücut ve yüz güzel olacak; ten rengi kızıl, bulanık (donuk) gözler; göğsü ve bacakları düz olacak; midesinin üst bölümünden hasta olacak; insanlar arasında tanınmış ve krallarla ilişkide mütevazi olacak.


(10˚ - 20˚)
Hetet – Sic
Jüpiter

Ali Ben Ragel: Tartışma, kolay aldatılma, endişe, bir bilgisi olmayanın hainler üzerindeki zaferi, kırım (katliam), meydan okuma ve meydan muharebesi (çarpışma).

İbn Ezra: Alımlı (sempatik) bir vücut, geniş göğüsler, küçük hayalar ve bacaklar; saçsız (ya da tüysüz) ve diyaframından hasta olacak; kendi insanları tarafından onurlandırılacak ve cömert olacak.


(20˚ - 30˚)
Phoute – Futule
Mars

Ali Ben Ragel: Aşk, sosyallik, tartışmamak ve kavga çıkmaması için vazgeçmek.

İbn Ezra: Oldukça kısa bir boy, ten rengi beyaz ve zincifre kırmızısı; sesi güçlü olacak; kadınları sevecek ve birçok arkadaşı ve düşmanları olacak, birçok şikayeti olacak.


BAŞAK BURCU


(0˚ - 10˚)
Tom – Thumis
Güneş

Ali Ben Ragel: Tohum ekmek, çift sürmek, toprağı işlemek ve insan yerleştirmek (halklandırmak), sahip olduklarını yığmak (biriktirmek) ve fazlalaştırmak.

İbn Ezra: Parlak saç, hoş bir yüz, güçlü bir ses; yazar ve matematikte eksper olacak.


(10˚ - 20˚)
Ouosteukoti – Tophicus
Venüs

Ali Ben Ragel: Kazanç, para aramak ve muhafaza etmek, eksiklik, insanlarda korunma aramak.

İbn Ezra: Kazanmış bir görünüm, küçük gözler, şirin burun delikleri; iyi yetişmiş ve açık bir erkek olacak, geniş kalpliliğe yeteneği ve kompliman duymaktan hoşlanan birisi olacak.


(20˚ - 30˚)
Apho – Afut
Merkür

Ali Ben Ragel: Yaşlılık, zayıflık, tembellik, organlarda bozukluklar, ağaçları sökmek ve köyleri halksızlandırmak.

İbn Ezra: Güzel bir görünüş, iyi yetişmiş olacak, hakiki anlamda zeki, alçakgönüllü ve bilge olacak.


TERAZİ BURCU


(0˚ - 10˚)
Souchoe – Seuichut
Ay

Ali Ben Ragel: Adalet, hak, hakikat, kötü güç sahibi olanları zayıflardan ayırmak, muhtaç olanlara ve düşkünlere yardım etmek.

İbn Ezra: Güzel bir yüzü olacak, başında bir yarası olacak, elde ya da ayakta yakıcı bir acı hissedecek, çok çalışmadan yana dertli olacak ve alçakgönüllü (ya da uslu, terbiyeli, sade) ve kültürlü olacak.


(10˚ - 20˚)
Ptechout – Sepisent
Satürn

Ali Ben Ragel: İyi bir durum ve fazlalık, iyi ve garantili bir yaşam.

İbn Ezra: Vücut, yüz ve fiziki yapı çekici, gözleri ve yanları bir parça deforme olmuş. Liberal ve cana yakın olacak.


(20˚ - 30˚)
Chontari – Senta
Jüpiter

Ali Ben Ragel: Düşüncesizlik, homoseksüalite, şarkı (ya da şarkı söyleme), eğlence ve kötü eğilimleri izlemek.

İbn Ezra: İyi görünüşlü bir vücut, kazanmış gibi bir duruş, kusurlu görme yetisi; tanınacak ve insanları tarafından kendisine saygı duyulacak.


AKREP BURCU


(0˚ - 10˚)
Stochneni – Sentacer
Mars

Ali Ben Ragel: Mücadele, üzüntü, aldatma ve kıskançlık.

İbn Ezra: Oldukça çekici, kafada bir ben; gözleri bir kedinin gözlerine benzeyecek ve geniş bir göğüs kafesi olacak; bazen sol ayak ya da sağ elde bir beni olacak; iyi yetiştirilmiş, hassas ve iyi bir konuşmacı olacak.


(10˚ - 20˚)
Sesme – Tepsisen
Güneş

Ali Ben Ragel: Yüzleşmeler, gizleri açığa çıkarma, insanların arasına kendisine geri dezavantaj olarak dönecek fitne, fesat ve kötülük ekmek.

İbn Ezra: Büyük bir kafa ve oldukça tatlı bir biçim, cinsel organı ya da arka tarafında (sırtında) bir ben; iyi yetiştirilmiş ve konuşkan olacak.


(20˚ - 30˚)
Sisieme – Sentineu
Venüs

Ali Ben Ragel: Dulluk, seksüel sapıklık (ya da baştan çıkartma, ayartma), iğrençlik ve zor kullanma ile gelen tecavüz.

İbn Ezra: Kısa bir vücut; gözler eğik (oblik, eğri, yatık, meyilli) görünecek; kadınları ve aşırı yemek yemeyi sevecek ve çok umutsuz (cesareti kırılmış) olacak.


YAY BURCU


(0˚ - 10˚)
Reoua – Eregbuo
Merkür

Ali Ben Ragel: Cesaret, özgür olma ve şovalyelik.

İbn Ezra: Güzel ve tatlı şirin hatlara sahip olacak, duruşu dik olacak; iyi olanı koruyacak ve krallar ve lordlarla ilişkisi olacak.


(10˚ - 20˚)
Seisme – Sagon
Ay

Ali Ben Ragel: Korkular, ağlama ve acı ve sürekli kendi vücudundan (ona birşey olacak diye) korkmak.

İbn Ezra: Yüz rengi safran ve göz kapakları birbirine çok yakın olmasına rağmen oldukça zarif bir vücudu olacak; göğsünde bir beni olacak.


(20˚ - 30˚)
Konime – Chenene
Satürn

Ali Ben Ragel: İrade sayesinde birşeylere ulaşmaya çalışmak ve iradeden vazgeçmemek, tartışmak ve inat etmek (direnmek), kolayca kavgaya ve çirkin işlere girmek.

İbn Ezra: Büyük olacak ve alımlı bir yüze sahip olacak, gözleri bir kedininkine benzeyecek, göğüs kafesi geniş olacak, güçlü olacak ve sol ayağının üzerinde bir beni olacak, alçakgönüllü, yardımsever ve iyi yetiştirilmiş olacak.


OĞLAK BURCU


(0˚ - 10˚)
Smat – Themeso
Jüpiter

Ali Ben Ragel: Eğlenmek, sevinmek, zayıflık ve hor görme yoluyla kazanmak ve kaybetmek.

İbn Ezra: Hoş bir vücut, geniş bir göğüs kafesi ve dirseğin alt yarısında koyu bir ben; zeki, alçakgönüllü, kültürlü ve geniş kalpli olacak.


(10˚ - 20˚)
Sro – Epiemu
Mars

Ali Ben Ragel: Hakkında hiçbir fikir sahibi olmadığı ve gerçekleştiremeyeceği şeyleri talep etmek.

İbn Ezra: Alımlı (çekici) olacak; burun delikleri büyük ve şirin gözleri olacak; kötü niyetli olacak; çabuk kızan (ya da çabuk uyarıma gelen) ancak yüze gülen olacak.


(20˚ - 30˚)
Isro – Omot
Güneş

Ali Ben Ragel: Hırs, ölçüsüz istif, şüphe.

İbn Ezra: Güzel bir vücudu olacak ancak yüzü safran renginde olacak; sol kolunda ya da cinsel organında bir beni olacak; kolay kızdırılacak; kötüyü hakir görecek ve kadınlara özlem duyacak; kültürlü ve sosyal olacak.


KOVA BURCU


(0˚ - 10˚)
Tpechu – Oro
Venüs

Ali Ben Ragel: Sürekli kazanma isteği ve hiç ara vermemek (dinlenmemek), eziyet (dert) ve kayıp, yoksulluk ve bayağılık (alçaklık).

İbn Ezra: Yüz ve vücut güzel olacak; göğsünde ya da sol ayağında bir beni olacak; kültürlü, sosyal bir insan olacak.


(10˚ - 20˚)
Chu – Cratero
Merkür

Ali Ben Ragel: Güzellik, anlama yetisi (akıl), sukunet, kızgınlığa düşmemek, iyi haberler.

İbn Ezra: Büyük ve kızıl sakallı; sırtta (ya da arkada, geride) ve dirseğin alt yarısında bir ben; yaşamında acı olacak.


(20˚ - 30˚)
Tpebiou – Tepis
Ay

Ali Ben Ragel: Skandallar ve ayıp.

İbn Ezra: Kısa ve çekici bir vücudu olacak; kızıl bir yüz rengi ve dirseğin altında bir beni olacak ve kadınları sevecek.


BALIK BURCU


(0˚ - 10˚)
Biou – Acha
Satürn

Ali Ben Ragel: Ağırlık, yaptıklarından şikayet etmeden birçok yola girmek, bir yerden diğerine yer değiştirmek ve mal (servet ya da sahip olacaklarını) ve kaynakları aramak.

İbn Ezra: Biçimi ve yüzü güzel olacak, dar bir göğüs kafesi olacak ve dirseğinin ya da ayağının altında bir beni olacak.


(10˚ - 20˚)
Chontachretpibiou – Tepibui
Jüpiter

Ali Ben Ragel: Özsaygı, büyük irade, sorular ve kendini büyük ve önemli projelere angaje etmek.

İbn Ezra: Kısa vücut, alımlı bir görünüş, siyah sakal; kıllı olacak ve dirseğinin alt yarısında bir beni olacak; diğer insanlara karşı düşmanca olacak.


(20˚ - 30˚)
Pitibiou – Uiu
Mars

Ali Ben Ragel: Ölçüyü kaçırma, kadın ve haylazlığa düşkünlük.

İbn Ezra: Altın kahverengisi olacak ve güzel gözleri olacak; sık olarak hastalanacak.


Dipnotlar ve Kaynakça

(1): Bu makaledeki bilgiler, „Lehrbuch der Klassischen Astrologie“, Rafael Gil Brand, Chiron Verlag, Mössingen, 2000, S. 106 – 111´den derleme tercümedir.

Resimler

(1): Dekan(at)lar
(2): Abraham İbn Ezra



Hiç yorum yok: